piątek, 8 marca 2013

"Tajemnica kobiety"

Podążając orientalnym tropem, z Turcji przywiozłam zainteresowanie trzynastowiecznym sufickim poetą - mistykiem, Dżalaluddinem Rumim.

O kobietach pisał tak:

TAJEMNICA KOBIETY
 
O ile w sprawach zewnętrznych decydujesz za żonę,
To w środku kobieta, której pragniesz ma władzę nad tobą.
 
Tak to już jest z ludźmi.
Są stworzenia, które w ogóle nie znają miłości,
ale to wcale nie czyni ich lepszymi.
 
Mahomet rzekł, że kobieta rządzi mężczyzną, który poznał ducha.
Ale duchowi ignoranci dominują nad kobietami,
bo tuż pod skórą mają okrucieństwo dzikiego zwierzęcia.
Łagodność i troska są wykładnią ludzkiego życia.
Gniew i żądza są wykładnią życia zwierzęcego.
 
Kobieta jest światłem płynącym od Świętego Świętych.
Nie jest "moją kobietą", która "należy do mnie".
Wszelka kreatywność jest w niej.
Wszelka kreatywność.
Możliwe, że wcale nie została stworzona jak wszystko inne
i że wcale nie jest częścią stworzenia!
 
Do wiersza dołączam świeżutki, pachnący bukiet, który dziś do mnie przywędrował z okazji Ósmego Marca:


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...